06 април 2009

Прегласуването във "Всичколандия" завърши. И резултатите са...


   Така, прегласуването на "Голямото четене" приключи. Благодаря на всички 447 гласували, тази бройка според мен ни дава основание да погледнем сериозно на резултатите.

 Ето ги и тях:

1. Пътеводител на галактическия стопаджия, Дъглас Адамс: 61 гласа 13%;

2. Под игото, Иван Вазов: 52 гласа, 11%;

3. Железният светилник, Димитър Талев: 50 гласа, 11%;

4. На изток от Рая, Джон Стайнбек: 46 гласа, 10%;

5. Време разделно, Антон Дончев: 44 гласа,  9%;

6. Малкият принц, Антоан дьо Сент-Екзюпери: 41 гласа, 9%;

7. Майстора и Маргарита, Михаил Булгаков: 36 гласа, 8%;

8. Тютюн, Димитър Димов, 33 гласа, 7%;

9. Властелинът на пръстените, Дж. Р. Р. Толкин: 25 гласа, 5%;

10. Граф Монте Кристо, Александър Дюма: 25 гласа, 5%;

11. Осъдени души, Димитър Димов: 19 гласа, 4%;

12. Сто години самота, Габриел Гарсия Маркес: 15 гласа, 3%;

Припомням и официалния резултат, обявен от БНТ.

1. Под игото Иван Вазов

2. Време разделно Антон Дончев

3. Тютюн Димитър Димов

4. Железният светилник Димитър Талев

5. Малкият принц Антоан дьо Сент-Екзюпери

6. Майстора и Маргарита Михаил Булгаков

7. Властелинът на пръстените Дж. Р. Р. Толкин

8. Осъдени души Димитър Димов

9. На изток от Рая Джон Стайнбек

10. Граф Монте Кристо Александър Дюма

11. Пътеводител на галактическия стопаджия Дъглас Адамс

12. Сто години самота Габриел Гарсия Маркес

   И така, какви са изводите?

  Очевидно големия печеливш е Дъглас Адамс, който от незавидната предпоследна позиция в официалната класация триумфално застана на върха на нашата с цели 61 гласа. Това е един относително очакван по моему резултат, доколкото тази галактическа "библия" е любима основно на младите хора, каквито според мен посещават сайта ми. 

   Изненада ме изоставането на "Властелина", имах очакване, че тя е сериозен кандидат дори за първа позиция, но явно феновете на фентъзи са пропуснали класацията и той остава на 9-а позиция със само 25 гласа.

   Още по-голяма изненада за мен е повторното извисяване на Вазовия "Под игото". Признавам, първото му място ме изуми и донякъде точно заради него направих прегласуването. Но със своите 52 гласа той бе сериозен конкурент на "Пътеводителя" и малко не му достигна за пълен успех. Вече съм писал мнението си за този роман, затова сега ще замълча и само ще кажа vox populi, vox Dei, щом смятате, че си заслужава, това е Вашия избор и аз го уважавам.

   "Железният светилник" спечели едно място и се добра до бронзовите медали със само 2 гласа по-малко от "Под игото", за което адмирации. Остава обаче открит въпросът дали с тежестта на останалите томове от тетралогията не би потънал надолу. Но факът си е факт, трето място за Талев.

   Моят личен фаворит - Стайнбек, за съжаление достигна само четвърта позиция с 46 гласа. Усещам леко разочарование, в началото той тръгна добре и изглеждаше сериозен конкурент на Дъглас Адамс, но просто не удържа и бе изпреварен и от още две книги. Все пак спрямо деветата позиция от класацията на БНТ прогресът е забележим.

   Пето място взе "Време разделно" с 44 гласа, където пада от третото в официалната класация. Не съм наясно с историята на романа, един колега ми обясни, че бил поръчан за написване, но не се наемам да отсъдя дали това е вярно или не, оставам на вас да си решите. Аз лично го харесвам като произведение, но не ми допада величаенето му като "историческа истина".

    Пишем 6 на "Малкия принц" с 41 гласа, който, заедно с Мечо Пух, е считан за литературен герой-философ на XX век, последното в кръга на шегата, разбира се. Вълшебната приказка губи едно място, но вярвам, че при по-различни условия, ако не трябваше да се конкурира с "тежки: творби, Принцът заслужено би се качил на почетната стълбица. 

   
   "Майстора и Маргарита" заедно заеха седмата позиция с 36 гласа. Не съм чел романа, което отчитам като пропуск, който ще наваксам в близко бъдеще. Пада едно място надолу.

   Осма позиция е за "Тютюн", любимия ми български роман, получил едва 33 гласа. Той се срива от третата си позиция в "Голямото четене", а още повече, че там, доколкото знам, до последно е водел, но е бил задминат по неизвестни ми начини. Не знам защо сте го неглижирали така, предполагам, че както при мен е надделяло някое друго произведение. За утешение, лятото ще го препрочета, честна читателска!

   Властелинът и неговите скромни 25 гласа споменах, явно изборът на актьор за ролята на Фродо не се е понравила на много хора, поне на мен така ми се струва.

   Дюма получава същия брой точки, както и запазва десетата си позиция от оригиналната класация. Явно нереалните приключения на Едмон Дантес се изчитат на млади години и чара им постепенно отлита, също както купищата Майн Рид, Емилио Салгари,  Карл Май и прочие, които нявга ме омагьосваха, а сега не бих прочел и под заплаха за живота, може би с изключение на "Синовете на Великата мечка", де.

   19 гласа присъдиха на "Осъдени души" незавидната предпоследна позиция, още един пропуск в общата ми култура и още едно обещание за наваксване.

   Маркес твърдо заема последната позиция и в двете класации, в нашата само 15 човека са дали гласа си за него. Какво да се прави, той определено не е лесен за четене, пък и не е преиздаван от сума ти години и е трудно да се намери.

   Такаммм. Това е положението. Който гласувал, гласувал, който не, да е. 

   Искам само да ви кажа нещо, на вас, 447-те гласували.

   БЛАГОДАРЯ ВИ. 

   Благодаря, че гласувахте. Благодаря, че четете, сте чели или ще четете, може всичко заедно, може и поотделно да ги спрегнете. Благодаря, че имате мнение за книга, а не за това кой да бъде изгонен от някое кретенско реалити.

   Благодаря, че има ви.

   Моята библиотека е тук за вас. Очаквам ви. 

  

   

Няма коментари: